werkcafe

Jong en werkzoekend in Rotterdam?

Door Marjolein

Je komt van school en hebt eigenlijk geen flauw idee waar en hoe je nu moet beginnen om aan een baan te komen. Herkenbaar? Zo’n tienduizend jongeren staan in de regio Rijnmond geregistreerd als werkzoekende. Je stage is een belangrijk eerste moment om je te profileren op de arbeidsmarkt,maar ook na je afstuderen zijn er allerlei dingen die je kunt doen om je kans op een baan te vergroten en organisaties die je daarbij helpen. Ik wil in de komende weken een aantal van deze organisaties en wat zij doen voor het voetlicht brengen.

Binnen Werkcafé valt in dit kader al snel de naam van Michel Jansen van Project 014. Project014 is een  netwerkorganisatie, gespecialiseerd in het ontwikkelen en coördineren van educatieve programma’s voor  jongeren gericht op Loopbaan, Personeel en Burgerschap. Project014 geeft regelmatig workshops over werk bij WerkCafé Live.

Michel en ik spreken elkaar in zijn kantoor in Capelle a/d IJssel.

Ik val meteen met de deur in huis: Welke uitdagingen ervaren jongeren om aan een baan te komen?

Michel: Er wordt vaak gesproken over de ‘mismatch’ tussen jongeren en de arbeidsmarkt. Jongeren kiezen in veel gevallen studies die zij leuk vinden maar niet altijd leiden tot een baan, de zogenaamde ‘pretstudies’. Bijvoorbeeld kunstzinnige opleidingen en communicatie. Jongeren moeten gestimuleerd worden de balans te vinden tussen hun ideaal en wat realistisch is, daar hebben wij programma’s voor. Samenvattend: zoek je passie en daarna iemand die er voor betaalt.

Over die ‘mismatch’ gesproken: Jullie werken ook samen met SterkTeam van Mirjam Sterk. Mirjam Sterk is vanuit de overheid aangesteld als ambassadeur Aanpak Jeugdwerkeloosheid. Een van haar uitgangspunten is dat jongeren geremd zouden moeten worden om de zogenaamde ‘pretstudies’ te kiezen en gestimuleerd moeten worden studies te kiezen met meer baangarantie.

Michel: ik denk dat het goed zou zijn als er aan de voorkant strenger geselecteerd zou worden bij pretstudies. En daarnaast: onbekend maakt onbemind. Ik denk dat er meer in house-dagen zouden moeten komen, zodat jongeren kunnen kijken binnen een bedrijf. Daardoor kunnen zij zich een beter beeld vormen van het bedrijfsleven en de functies die er zijn.

Gelukkig is hier beweging in: je hebt nu de zogenaamde startersbeurs voor bedrijven. Daardoor wordt het makkelijker en financieel aantrekkelijker om een jongere aan te nemen. En je hebt bijvoorbeeld ook de organisatie Vrijdagmiddag Couscous (www.vrijdagmiddagcouscous.nl) die in house dagen organiseert in het bedrijfsleven. En tijdens het event Hete Pepers (www.hetepepers.nl) is er een aantal plekken verloot voor jongeren die bij Microsoft mochten komen kijken. De Nederlandse Vereniging van Personeelswerk organiseert ook in house dagen. Door actief deel te nemen aan dit soort events  wordt het netwerk van jonge mensen groter en dat draagt weer bij aan het vergroten van de kansen op werk.

Wat zijn andere uitdagingen voor jongeren?

Michel: Wij zouden graag zien dat het ondernemerschap van jongeren verbetert, het bewustzijn hierover toeneemt.  Je  moet jezelf zien als een bedrijf, een brand met talenten die je moet vermarkten. Iedereen zou verplicht een aantal modules marketing moeten krijgen op school.  Het gaat daarnaast ook om een bepaalde attitude die ontwikkeld moet worden. Ook als je een bijbaan hebt bij AH, moet je jezelf afvragen: wat kan ik hier leren? Werknemersvaardigheden ontwikkelen. In plaats van je alleen bezig te houden met het geld dat je er verdient.

Daarnaast is het zo dat jongeren (nog) niet weten hoe de arbeidsmarkt in elkaar steekt, wat werkgevers belangrijk vinden en hoe ze het beste kunnen communiceren met die (potentiële) werkgevers. Ze moeten hun sollicitatieskills ontwikkelen. Wij onderhouden relaties met het bedrijfsleven en bijvoorbeeld recruiters die hier meer inzicht in kunnen geven.  Trainingen en workshops die hieruit voortvloeien bieden wij binnen onze organisatie aan onder de tak Loopbaan. Ongeveer 70% van de workshops die wij geven zijn gratis.

Maar leren jongeren op school dit soort dingen niet?

Michel: bij de grotere onderwijsinstellingen zijn het vaak studieloopbaancoaches die hier verantwoordelijk voor zijn. De een is actiever en meer up-to-date in dan de ander. Het verschilt per vestiging. Daarbij komt dat veel van deze coaches niet op de hoogte zijn van het feit dat er organisaties zoals wij zijn die kunnen ondersteunen op dit vlak.  Op dat gebied is nog behoorlijk veel te winnen. Deze organisaties moeten zich beter kenbaar maken aan het onderwijs.

Wat is jullie belangrijkste doel en wat zijn voor jullie de criteria om te bepalen of je dit doel haalt?

Michel: Wij willen jongeren zelfredzaam maken. Dit doen we trouwens niet alleen op het gebied van werk, maar ook op het gebied van burgerschap waarbij we onderwerpen als sexualiteit niet schuwen. We bekijken per training en workshop wat we willen bereiken. Soms is een hoge opkomst een goede indicator, soms juist een lage – omdat we dan alleen de jongeren binnen krijgen die specifiek in dat onderwerp geïnteresseerd zijn. We houden vaak enquêtes aan het eind onder de deelnemers en we organiseren regelmatig een denktank om met elkaar te bepalen of we nog op de goede koers zitten.

Volgen jullie de jongeren nadat ze een workshop of training hebben gevolgd?

Michel: vaak blijven jongeren betrokken bij Project014, we  hebben daardoor een heel groot netwerk. Zij zetten hun verworven kennis en ervaring weer in voor anderen. We vragen niks voor de workshops, jongeren mogen zelf bepalen wat ze ervoor over hebben en vaak is dat in de vorm van iets terug doen. Zoals bijvoorbeeld de jongen die mij nu helpt met de website.

We doen ook halfjaarlijks een mailing met daarin een vragenlijst om te kijken waar de jongeren die mee hebben gedaan, nu staan.

Met welke organisaties werken jullie samen?

Naast de regionale onderwijsinstellingen werken we veel samen met studentenverenigingen zoals IQRA, kenniscentra zoals Dona Daria, bibliotheek Rotterdam maar ook met ondernemers. Ondernemers kunnen hun verhaal delen, of soms sponsoren ze ons.

We zijn nu ook bezig met een samenwerking met Kennisboek, een website waar jongeren hun profiel in vullen en met een druk op de knop kunnen solliciteren op een vacature die ze interessant vinden. Wij helpen ze hun profiel op te maken.

Wat onderscheidt jullie organisatie van de andere organisaties die zich bezighouden met jongeren?

Ik denk dat onze programma’s inhoudelijk vaak sterker en interactiever zijn. Er is veel ruimte voor het persoonlijk verhaal van deelnemers. Plus we werken met professionals uit het bedrijfsleven en hebben daardoor up-to-date informatie. Maar dat neemt niet weg dat we jongeren ook adviseren bij andere aanbieders workshops te volgen en eruit te filteren wat voor hen belangrijk is. Dat moet je in je werkzame leven ook kunnen.

Michel laat mij een map zien met flyers van projecten en events die ze georganiseerd hebben. Ik ben onder de indruk van zijn enthousiasme en gedrevenheid. Ik vind Project014 een mooi voorbeeld hoe jongeren van onderaf de regie nemen over hun toekomst, waarvan hun carriëreperspectief een belangrijk aspect is.  Ze regelen het zelf, informeren elkaar en bouwen met elkaar een netwerk op dat voor iedereen iets te bieden heeft.  De mensen achter het project zijn professionals die jongeren uit passie verder willen helpen en naast Project 014 een baan of andere bezigheden hebben waardoor ze hun inkomen niet uit het project hoeven halen. “We vragen geen subsidies, want we willen laten zien welk belang we hechten aan zelfredzaamheid.” Practice what you preach dus.

Ben jij een jongere werkzoekende? Tussen de 18 en 27 jaar? Kijk dan op de site van Project014: www.Project014.com. Op 3 november a.s. is er weer een editie van Werkcafe Live waar Project014 aanwezig is met gratis workshops. In samenwerking met bibliotheek Rotterdam organiseert Project014 een banenmarkt op 27 november waar je een workshop Dress, impress, Succes kunt volgen.

1 Vind ik leuk
1 Vind ik leuk leden vinden dit artikel leuk
1.167 keer bekeken

Reageren

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Bekijk ook

De Tour in Rotterdam

18-jul-2019 - Leuke dingen in de stad

Lees artikel