werkcafe

Vrijwilligerswerk, verslag van een ervaringsdeskundige

Door Emel

Zowel

Wat is er mooier dan een ander helpen waarbij je tegelijkertijd jezelf helpt. Dit heb ik mogen ervaren met mijn vrijwilligerswerk bij welzijnsorganisatie Zowel.

In september 2014 ben ik begonnen als vrijwillige taaldocent Nederlands bij Zowel. Tijdens een gesprek vertelde een wijkwerker, in dienst bij Zowel, over een taalcursus voor mensen die de Nederlandse taal niet of niet voldoende beheersen. De een heeft moeite met lezen, de ander met schrijven of spreken, of een combinatie van deze. Tevens heeft zij mij aangespoord de voorlichtingsavond bij te wonen, die door stichting Lezen & Schrijven in samenwerking met Zowel werd georganiseerd. De wijkwerker gaf toen aan dat ze hard op zoek waren naar taalvrijwilligers en dat zijn ze nog steeds. Na aanmelding mocht ik een cursus volgen die door stichting Lezen & Schrijven werd gegeven. Na het behalen van mijn certificaat ‘Basistraining Taalvrijwilligers’ kon ik beginnen als taalcoach of taalvrijwilliger of taaldocent. De keus over benaming mag je zelf maken. De eerste naamgeving vind ik sportief, de tweede simpel en het laatste chic klinken. Ik kies voor taaldocent. De lessen worden door mij verzorgd bij een vrouwenvereniging.

De eerste dag

Mijn eerste dag vond ik heel spannend, maar al gauw wende ik er aan voor de klas te staan en op de ouderwetse manier met een krijt op het bord te schrijven. Ik vind lesgeven zelfs heel fijn. Het krikt mijn zelfvertrouwen op en het geeft bovendien voldoening om anderen de taal te leren die deze niet goed beheersen. Tijdens de les is het vaak ook gezellig. We hebben onverwachte lachmomenten, omdat bijvoorbeeld iemand een woord anders uitspreekt en er zo een andere betekenis aan geeft. Of ik leg het onbekende voor hen uit op een hilarische manier. Dit houdt ze bij de les en zorgt voor een positief gevoel, een goed gevoel; bij mij, maar ook bij de cursisten. Zij vinden het ook heel leuk en brengen dit ook naar voren door mij te complimenteren voor mijn manier van lesgeven.

Bovendien maakt het geven van taalles je bewust van taal. Klinkt ironisch, echter soms sta je niet stil bij woorden die je uitspreekt. Indien je een woord wilt opschrijven moet je er wel even goed over nadenken hoe je dat weer schrijft. Bijvoorbeeld het woord ‘etui’. Je zou denken dat de letter w na de letter t ertussen geplaatst moet worden, omdat je inderdaad een w hoort, maar dat is dus niet zo. Je wilt een stukje taal overdragen of je krijgt vragen hierover. Je gaat extra letten op sommige uitspraken of schrijfwijzen. Tijdens de les word je zelf dus ook steeds bewuster van taal.

Werkervaring oftewel vrijwilligerswerk

Tevens zie ik het lesgeven als werkervaring. Indien ik later een functie wil uitoefenen in de onderwijsbranche kan ik het geven van taalles opnoemen als een vaardigheid.

Al met al, vrijwilligerswerk doet je goed omdat je daarmee anderen helpt en een bijdrage levert aan de kwaliteit van hun leven. In ruil daarvoor krijg je blije gezichten. Door empoweren plus de lessen kunnen de cursisten beter communiceren. Ze schamen zich minder en voelen zich minder gespannen tijdens een gesprek dat ze buiten de les voeren. Bijvoorbeeld met de huisarts of leraar van hun kind. Met andere woorden, vrijwilligerswerk

0 Vind ik leuk
0 Vind ik leuk leden vinden dit artikel leuk
2.109 keer bekeken

Reageren

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Bekijk ook

De Tour in Rotterdam

18-jul-2019 - Leuke dingen in de stad

Lees artikel